Sabtu, Ogos 15, 2009

Kelemahan Theme Blog Rocks My World'

So semalam den dah ubah theme/template blog nie dan terperasanla kelemahan dia iaitu tak boleh nak 'add gadget' spt 'follower' dan sebagainya(kecuali adsense-yg nie boleh di add). So kat sini den nak ajarla camne nak add manual follower section tu. Bila korang download template nie dan unzip ke hard disk korang akan ada folder bernama 'Rocks-my-World' dan di dalam dia ada fail readme.txt dan Rocks-my-World.xml kan. So korang klik kanan pada Rocks-my-world dan pilih open with>Notepad. Kalau nak lagi senang, korang open notepad pehtu klik fail XML tadi dan drag ke dalam notepad. Ok cantek, dah dapat kan dan dah dibukakan so dalam notepad tu akan dpt lebih kureng mcm kat bawah nie: Ok kalau mcm nie susah nak edit sbb line tak organize, semua data skali ja so apa yg den buat ialah open blogspot akaun den dan pegi ke 'Layout>Edit HTML' dan copy semua yg ada dlm kotak kat bwh nie: Kemudian pi balik ke notepad 'Rocks-my-World' tadi dan 'Select All(Ctrl+A)', pehtu paste(CTRL+V). Hah, kan dah cantek tu...barula dia organize sket beb dan teratur, sedap mata memandang ahak ahak. Skang apa yg den buat ialah carik perkataan nie:

<b:section class="'sidebar'" id="'sidebar'" preferred="'yes'">

nak senang tekan CTRL+F pehtu paste ayat tadi tu ke dalam kotak 'Find:' dan tekan ENTER atau butang Find Next tu... so skang perkataan tadi tu dah di hilight kan. Dialog 'find'tu boleh la di closekan skang nie. Then korang paste ayat kat bawah nie di bawah/selepas ayat yg kita carik tadi(den prefer letak kat bwh supaya dia nampak teratur dan kemas-senang nak godek lepas nie):

<b:widget id="'Followers1'" locked="'false'" title="'Followers'" type="'Followers'/">

Ok skang SAVE fail tu dan close notepad tadi. Pi balik ke blogspot akaun anda, pehtu upload kan theme fail tu semula dan save kan la template tu...tada... kan dah ada widget Follower tu ahak ahak... simple aje kan. Maybe korang tertanya-tanya kenapa den tak edit aje kat dalam blogspot editor kan lagi senang... sbbnya kat dlm editor tu payah nak Find(CTRL+F) ayat/perkataan, so better den gunakan notepad lagi senang ahak ahak! Ok geng adios kerompes satu lagi post berjaya di hasilkan ahak ahak

Tiada ulasan: